Sunday, October 11, 2009

GAYAT ABSEILING DI TKT. 11, FAKULTI KEJURUTERAAN UiTM, SHAH ALAM

~ Makk Oii!!!…TiNGGi NyA!!! ~

Aku yakin 200% selamat bila nak wat Abseilling ni bcoz Encik Hisyam yang tolong pasangkan di part ikat-mengikat "KNOTS" ni...Dijamin beres 'N' selamat...

For safety, double check telah dibuat oleh adik Instructor kitaorang tuk memastikan sumo alat-alat yang dah melekat kat badan aku, selamat untuk digunakan...Mane ler tahu, malang tu kan tak berbau...Kalau berbau, boleh ler dihidu dulu...

Sebelum nak turun abseiling tu, jangan ler lupa nak mengucap dua kalimah syahadah...

Aku rasa macam tak nak je lepaskan genggaman padu kat besi tu...

It is a bird???...It is a plane???...No la...It is a spiderwoman...

Aku rasa macam nak cepat je landing kat bawah tu...Tak sanggup dah aku nak menanggung seksa tunggu lama bergayut kat tali tu...

Alamak!!! Lambat lak aku pagi ni…Hari yang ku iktiraf menjadi salah satu hari yang bersejarah expecially buat diri aku yang merupakan salah seorang pesakit penghidap penyakit gayat...Mungkin sebab terlalu dok teringat ‘N’ terlalu excited nak abseiling kot…Sampai tak tido lena aku dibuatnya…Potong stim betul time aku nak bermimpi indah di malam hari dek terbuai mimpi tengah abseiling di siang hari…Syukur ler aku terserempak gak dengan salah seorang bekas Instructor aku masa kat Pulau Kapas dulu…Encik adik ni orang kampong aku gak…dari Sabah mari…Beliau ler yang menunjukkan arah nak ke tapak abseiling.

Cari punye cari…redah punye redah, akhirnya aku sampai gak di Tingkat 11, Bangunan Fakulti Kejuruteraan UITM, Shah Alam…Aku tengok Encik Hisyam tengah khusyuk memberi taklimat. Semua anak didiknya tengah tekun mendengar ‘N’ menelaah peralatan termasuklah aku yang buat-buat muka selamba terus masuk baris…Geng-geng aku yang lain sebenarnya dah pun selesai menyusun peralatan ‘N’ membuat persiapan untuk abseiling seawal pagi morning lagi…Sori ‘N’ thanx a lot to all you guys!!!…Tu je ler perkataan yang mampu aku ucapkan sebagai tanda penghargaan terima kasih aku kat korang sumo.

Selesai taklimat, kini tibalah masanya ke acara yang aku ‘N’ geng-geng aku tak sanggup nak tunggu…Abseiling!!! Masing-masing tak sabar nak cross line buat stunt terlebih dahulu oleh sebab nak mengelak cuaca yang coming soon akan berubah menjadi panas terik termasuklah aku yang dah mula nak memanaskan badan dengan mencuba, try 'N' test sumo peralatan abseiling yang telah sedia ada 'N' telah tersusun rapi di hadapan ku…Aku tengok muka setiap geng aku dah mula berubah menjadi pucat lesu sama seperti mayat hidup…peluh yang turun mencurah-curah pun masih tak reti nak berhenti…Nak kata panas, masih pun belum nak kunjung tiba…Aku rasa ade gak angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa…Mungkin terlalu takut ataupun terlalu gembira ‘N’ teruja nak terjun dari Tingkat 11…Nasib baik bagi sesape yang memakai make-up termasuklah diri aku sendiri, boleh ler cover line sikit…He3x…

…”Tak buat takde markah”…Falsafah itulah yang menjadi nadi penggerak supaya aku ‘N’ sumo kawan-kawan untuk tak sabar-sabar lagi nak buat abseiling...Hati kian meronta-ronta nak cepat habis…Seorang demi seorang geng aku telah berjaya menyelesaikan tanggungjawab mereka yang wajib untuk dilaksanakan. Bermacam-macam style aku lihat mereka pamerkan untuk turun ke bawah. Kini tiba turn aku, makin rancaklah degupan jantung aku nak bergendang…Aku tengok ke bawah dari Tingkat 11 tu, makk oii!!!..sayup-sayup je…Dah ler aku pakai 4 mata, tapi aku tengok ke bawah tetap maintain kecil macam tu gak…Silap cermin mata aku ke or mata aku yang silap…You all bayangkanlah betapa tingginya bangunan tu…Kalau ikutkan hati, tak sanggup den nak membueknye…Aku tawakkal je ler…Di kesempatan yang penuh dengan kesempitan itu, masih sempat gak aku menyanyi hanya dengan menyumbangkan sebaris lagu untuk menghiburkan suasana hati aku yang sedang gugup…

Bermulalah langkah pertama aku untuk memijakkan kaki ke salah satu tiang bangunan yang mana menjadi tempat untuk aku bertempek ‘N’ bertenggek melekat macam cicakwoman…
Step by step aku mengatur langkah dengan berhati-hati ‘N’ berhemah menuruni tiang yang agak licin gak rasanya…Aku takut terkucil sebab takut tak beraya ler jawabnya aku nanti…But at the end, syukur alhamdullillah ke hadrat Illahi, akhirnya aku selamat gak sampai ke destinasi yang menjadi mercu kejayaan buat para abseiling…


PERALATAN ABSEILING

Anak ayam mematuk beras,
Terpatuk tangan anak Pak Leman,
Gayat “Abseiling” di Tingkat Sebelas,
Tetap terpahat jadi kenangan...

2 comments:

  1. Pia aku tak gayat. Sebab rumah aku tkt 9, tp tkut nak turun tu..... sbb bdn dah membesar

    ReplyDelete
  2. kunjungi blog ku ya. . . .
    klo bisa jadi followers ku ya. . .

    ReplyDelete