Monday, October 26, 2009

"FITIK LAGI!!!"


AKU 'n' GENG-GENG FITIK


KHEMAH KU RUMAH KU!!! Ni ler rupanye khemah yang bakal menjadi istana tempat aku beradu…

Setibanya aku di Pulau Kapas, aku terus menapakkan kaki memijak pasir putih di kepulauan tersebut buat pertama kalinya dalam sejarah hidup aku. Sudah semestinya sesape yang pernah sampai di sini pasti terpegun melihat keindahan alam semulajadinya…Cantik giler bro!!! But part yang sememangnya meletihkan aku ‘N’ kekawan sampai tak ke sudah ialah kitaorang terpaksa ler fitik lagi…Kalau tak fitik, siapa lagi yang nak buat kalau bukan kitaorang sendiri…Rasa nak tercabut dah tangan ‘N’ kaki aku…But aku kuatkan gak semangat aku ditambah pula dek masih terpukau oleh keindahannya…

Sebelum bermulanya bab pembersihan kawasan sehinggalah bab pemasangan khemah ‘N’ sumo bab-bab lain, kitaorang telah diberi taklimat terlebih dahulu…Selesai je taklimat, kitaorang pun bergerak ler beramai-ramai, bekerjasama ‘N’ bergotong-royong membersihkan kawasan yang bakal dijadikan sebagai tapak penginapan kitaorang…

Setelah selesai sumonya, group-group yang bertanggungjawab dalam menyediakan makanan termasuklah group aku, mula ler bergerak ke dapur untuk menunaikan amanah tersebut…Aku bersama-sama dengan kekawan tolong-menolong memasak menu yang sememangnya telah ditetapkan di dalam roster yang ditampal oleh adik Full Time kat dinding dapur…

Habis je part memasak, tiba ler pula ke part menghidang makanan. Di sini kitaorang dididik secara berkumpulan untuk makan sedulang ‘N’ terpaksa pula menghabiskan sumo makanan tanpa meninggalkan sebutir nasi sekali pun…Seksa ler perut nak menghadamnya…Bukannya ape, nak mengelakkan pembaziran ler katakan!!!…Makan sedulang tu pula sebagai tanda ‘N’ cara untuk kitaorang nak mengeratkan lagi kasih sayang ‘N’ silaturrahim sesama insan…


Kalau hendak pergi menebang
Pergi menebang si pokok pinang
Tetap ku kenang makan sedulang
Sebagai pengerat kasih sayang…




Sesi makan sedulang...Berhempas-pulas nak menghabiskan makanan...


Buat-buat menyibuk kat dapur tengah bz mengacara program masak memasak The Iron Chef kat Pulau Kapas.

No comments:

Post a Comment